Du er her: Startsiden > Fortelling på jobben
Corporate Storytelling
Fremtidsbilder og visjoner
Løsningssalg, rådgivning
Gode selgere forteller sine kunder historier om hvordan løsningen hjelper andre i samme situasjon. I stedet for å banke inn ”selling points”, trekker kunden selv konklusjonen basert på en fortelling.
Fremtidsbilder og visjoner
Ledere som vil vise vei og motivere troppene, formidler sine tanker om fremtiden fortalt som billedrike historier. ”I have a dream …”
Erfaringslæring
For å synliggjøre bedriftens erfaring og kunnskap, lager kloke ledere historier. Slik vil dyrkjøpt erfaring leve videre og deles med kollegaer.
Prosjektledelse- og dokumentasjon
Lærebøker om prosjektledelse forutsetter en perfekt verden, styrt etter I. Newtons mekaniske lover. Ved å se prosjekter som en fortelling, nesten som en reise mot et fremmed mål, vil vi kunne formulere planer og løse kriser på en mer fruktbar måte.
Samhold og identitet
”Alt hva fedrene har kjempet, mødrene har grett …” Vi skaper vårt selvbilde gjennom våre historier og bildene fra fortiden. Vi er ikke hva vi har, men slagene vi har kjempet. Ledere skaper identitet og felles forståelse ved å forteller historier om bedriftens mange opp- og nedturer.
Troverdige presentasjoner
”The medium is the message.” Eller: Du er budskapet. Det er deg folk skal tro på, ikke teksten eller presentasjonen. Den kan du ha kjøpt hos et rekla-mebyrå. Ved å stå frem og fortelle budskapet, uten andre hjelpemidler en kropp, stemme og blikk, blir du troverdig.
Intervjuer
Du skal ansette folk. CV, praksis og utdannelse er OK. Men hvem er egent-lig mennesket bak papirene? Hva er historien? Under intervjuet, be kandi-daten fortelle om en gang han eller hun var i vanskeligheter. Historien og hvordan den fortelles, sier deg hvem kandidaten er.
Tallenes tale?
Et godt regnskap er mye bedre, et dårlig mye verre. Statistikk og tall er stort sett løgn. Derfor: Fortell historien om hvorfor regnskapet ble slik det ble, fortell om en salgssuksess, fortell historien om en budsjettsmell.
Kreativ tenkning
En effektiv metode for å fremme og formulere ideer, er å fortelle historier om hva vi vil endre. Metoden virker, fordi fortellinger er visuelle og fulle av følelser. Slik undertrykkes den logisk, analytiske delen som normalt styrer hverdagen. Fantasien får slippe til, alle får delta.
”Suksesshistorier”
Beklager kjære venn, men disse funker ikke. Så er de heller ikke historier, men propaganda og egenreklame. Fortellinger handler om hvordan man overvant et problem, mens suksesshistorien er uten motstand eller konflik-ter. Rene glansbilder. Alle vet at sånn er ikke verden.